امروز: ۱۴۰۳/۱۰/۵
پربیننده‌ترین ها
گفتگو
پایگاههای درمانی هلال احمر ایران وویزه اربعین حسینی
پایگاههای درمانی هلال احمر ایران وویزه اربعین حسینی
۱۳۹۶/۸/۹

بازديد مدير اموزش و پرورش جناب اقاي احمدي
بازديد مديريت آموزش و پروش جناب اقاي احمدي به همراه اعضاي ستاد اسكان آموزش و پروش شهرستان سرخس در ساعت 11:30 در مورخه 11/1/1394 صورت گرفت و مسئولین با حضور در پست مسافرين نوروزی كه جمعیت هلال احمر شهرستان از نزدیک در جریان روند اجرای طرح های قرار گرفتند .
۱۳۹۴/۱/۲۵

برپايي خيمه دوستدار كودك
به گزارش روابط عمومي جمعيت هلال احمر شهرستان سرخس علاوه بر اجرای خدمات امدادی، راهنمایی های گردشگری و موقعیت های جغرافیایی و برپایی چادرهای سلامت به منظور سنجش رایگان فشار و قندخون مسافران، ، خيمه هايي.با عنوان دوستدار کودک تجهیزشده که دراین فضا کودکان مراجعه کننده از طریق نقاشی و سایر هنرهای تجسمی با مفاهیم جمعیت هلال احمر و اصول هفتگانه آن آشنا می شوند. به دليل حضور چشم گير كودكان و خانواده ها سعی شده در قالب های متناسب با سنین کودکان مراجعه کنند
۱۳۹۴/۱/۲۵

طرح حمايت از طبيعت اجرا شد
روابط عمومي جمعيت هلال احمر سرخس جمعيت هلال احمر سرخس در روز طبيعت جوانان جمعيت هلال احمر سرخس در راستاي حفاظت و حمايت از محيط زيست با انگيزه داشتن طبيعت زيبا و بدون زباله و جهت فرهنگ سازي طرح حمايت از طبيعت را اجرا نمودند. اين طرح با رويكرد حمايتي و اموزشي در خصوص اشتي باطبيعت اجرا شد و در اين طرح 700 عدد كيسه زباله وبروشور در خروجي هاي شهر بين همشهريان و مسافرين نوروزي توزيع گرديد و در راه بازگشت كيسه هاي زباله توسط همشهريان به مامورين محترم شهرداري مستقر در ورودي شهر
۱۳۹۴/۱/۲۵
اوقات شرعی

تاريخ: ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۱ بهمن ساعت ۱۱:۱۷ کد مطلب: 54768
 خدمت داوطلبانه در هلال احمر از منظر حجت الاسلام والمسلمین راشد یزدی

 حجت الاسلام والمسلمین کاظم راشد یزدی سال ١٣١٦در یزد به دنیا آمد. پس از گذراندن تحصیلات مقدماتی در سال۱۳۳۴وارد حوزه علمیه یزد شد و به تحصیل علوم اهل‌بیت‌(ع) همت کرد. او در طول سال‌های تحصیل خود، محضر استادان بسیار بزرگی را درک کرد.
وی یکی از یاران قدیمی مقام معظم رهبری و آیت‌ا... صدوقی بوده است و در سال‌های انقلاب و جنگ حضور پررنگی در پیشبرد اهداف اسلام داشته است و تا به امروز فعالیت‌های فرهنگی بسیاری به عالم اسلام تقدیم داشته است و به نقاط مختلف دنیا مسافرت کرده و مردم آنجا را ارشاد نموده است.

هَلْ أَتى‌ عَلَى الْإِنْسانِ حِينٌ مِنَ الدَّهْرِ لَمْ يَكُنْ شَيْئاً مَذْكُوراً

جامعه شناسان هر انقلابی را دارای 4 رکن می دانند : رکن اول  مردم ، رکن دوم رهبری و پیشوایی امامت و رکن سوم تشکل و تحصن که نیروها هرز نروند و رکن چهارم تداوم .

در بین این ارکان اربعه رکن اول نقش اول را دارد و آن مردم است مردم اگر نباشند رونق نیست صرف انقلاب به مردم زده می شود در اسلام هم مردم جایگاه محترم دارند ، مردم در این آیه که معرفی نبی اکرم (ص ) است نقششان روشن است

 لَقَدْ جاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ ما عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَؤُفٌ رَحِيمٌ   آیه 128

  یک آیه قبل از آیه پایانی سوره توبه ، خداوند به مردم پیغمبر را معرفی می کند 5 مرتبه درباره مردم در این آیه صحبت شده است ( لقد جائکم ) خطاب به مردم است

برای شما مردم ، پیغمیر آمده است رسول (پیغمبر ) من انفسکم(از خود شماست ) بین تمام صفات عالیه پیغمبر ، این صفت مردمی او را ذکر می کند و می گوید بر او سخت است اگر شما به رنج بیفتید .

عَلَيْهِ ما عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَؤُفٌ رَحِيمٌ   تمام هم و غمش این است که شما آرام باشید

آسایش داشته باشید ، دنیا و آخرت داشته باشید .

خداوند با مردم مهربان و دلسوز است تمام توجه خداوند به مردم است و رو به مردم پیغمبرش را  به مردم معرفی می کند .

آنجا که در وحی با پیغمبر صحبت می کند می گوید : هُوَ الَّذِي أَيَّدَكَ بِنَصْرِهِ وَ بِالْمُؤْمِنِينَ

  درست است من تورا نصرت کردم ولی به وسیله مردم ، مردم تو را کمک کردند

در جنگ احد وقتی که مسلمین شکست خوردند پیغمبر ناراحت شد و سینه اش سنگین شد

خداوند می گوید : فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ ۖ.. چرا اینقدر ناراحت شدی ؟ چون مردم نامردمی کردند سنگر را رها کردند و از جنگ فرار کردند ؟

امتیاز تو این است که با مردم مهربانی کنی . مردم خطا کردند تو را رنجاندند یا گناه عظیم مرا مرتکب شدند  برای این مردم پیش هم واسطه می شوید

من می گویم عفوشان کن( استغفرلهم ) برایشان استغفار کن تو ببخششا ن من می آمرزمشان

و شاورهم فی الامر... در خانه ننشینید و بگویید ما امتحانتان کردیم و متوجه شدیم که روی شما نمیشود حساب کرد فعفوا عنهم .... پیغمبری که با وحی اتصال دارد آیا احساس نیاز می کند که با ابوبکر و ابوذر مشورت کند . در این آیه می گوید از مشارکت مردم استفاده کن . این یعنی به مردم توجه کن

و شاورهم ... نگران نباش تو توکل بخدا کن با مردم خوب رفتار کن ، مردم مهم هستند آخرش دست خودمان است

موضع داوطلبی شما برای ارائه خدمت به مردم است علمای اخلاق در این خصوص یک بحثی دارند راجع به انسان

سئوال این است که چطور می شود فهیمد چه کسی انسان است دستگاه  انسان سنج نداریم هنوزم چیزی اختراع نشده است که انسانیت فرد معلوم شود .همه چیز برای اندازه گیری ابزار لازم را  دارد واحد سنجش طول متر است واحد سنجش حرارت فشارسنج  است آب با مترمکعب و بنزین با لیتر اعلام می شود

پس انسان سنجی بسیار مهم است پس انسان را بر اساس انسانیت باید بسنجیم

روشی که علمای اخلاق آن را تایید کرده اند بدین طریق است

علمای اخلاق 4 درجه برای انسان قائلند .

علمای اخلاق می گویند انسان را با همنوعش بسنجید گاهی یک انسان از حیوان پایین تر است ..گاهی انسان در ردیف حیوان است ، گاهی بالاتر از حیوان و محل انسان را اشغال میکند گاهی انسان کامل است این 4 درجه برای انسان است  

گاهی آدم است و دیگران را به شرط لا می بیند اگر کسی همنوع خود را به این شرط دید از حیوان پایینتر است چون حیوان ، حیوان دیگر را لابشرط میداند نه به شرط لا

به شرط لا یعنی چه ، یعنی چرا  لباسش نو است .چرا سیستم ماشینش را عوض کرده است  از کجا آورده و خانه ساخته است .چرا می خندد ، این فرد از حیوان پایین تر است که پست ترین درجه برای یک ادم است داوطلب هلال احمر : دیگران مهم هستند توجه کنید در چه موضعی قرار گرفته اید.

 علمای اخلاق تمام رذائل اخلاقی و سجایای اخلاقی را رده بندی کرده اند و برای هر کدام یک رئیس قرار داده ا ند ، سجایای اخلاقی رئیسش صبراست .یعنی نیروی تحمل ، نیروی مقاومت یعنی رفلکس نشان ندادن ، عصبانی نشدن ، نرنجیدن ،صبر این نیست که عزیزت بمیرد بر سرت نزنی ، صبر این است که اگر تعرضی به شما شد نرنجید این بسیار مشکل است

وَ عِبادُ الرَّحْمنِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْناً وَ إِذا خاطَبَهُمُ الْجاهِلُونَ قالُوا سَلاماً

مرنجان و مرنج ، مرنجان آسان است  ولی نرنجیدن سخت است  و قدرت می خواهد صبر رئیس همه اینهاست

رئیس رذائل اخلاقی حسد است ، حسد یعنی دیگران را به شرط لا دیدن ،  اروپاییها به آن می گویند سادیسم این از حیوا ن پایینتر است . انسان و مردم مهم هستند اگر کسی نسبت به دیگران بی تفاوت باشد گناه کرده است ، بی تفاوتی کم گناهی در اسلام نیست 

 بی تفاوتی یعنی خروج از دین مَنْ أَصْبَحَ لا یَهْتَمُّ بِأُمورِ الْمُسْلمینَ فَلَیْسَ بِمُسْلِمٍ

وَ مَنْ سَمِعَ رَجُلًا يُنَادِی يَا لَلْمُسْلِمِينَ فَلَمْ يُجِبْهُ فَلَيْسَ بِمُسْلِم

این چه مسلمانی است که به یاد دیگران نیست این چه مسلمانی است که نسبت به حوادث غیر مترقبه بی تفاوت است و خود را شریک غم و درد مردم نمی داند ، این آدم انسان نیست مسلمان نیست .

چرا مسلمان نیست ؟ زیرا مسلمان از دو لفظ ترکیب یافته است : انسان بعلاوه اسلام مساوی با مسلمان

شعر سعدی که در قرآن به آن اشاره شده است بر تارک سازمان ملل متحد نوشته شده است .

پیغمبر می فرماید .

مثل المومنين في توادهم و تراحمهم و تعاطفهم کمثل الجسد الواحد، اذا اشتکي منه عضو تداعي له سائر الجسد بالسهر و..

 بنی آدم اعضای یکدیگرند                               که در آفرینش ز یک گوهرند

  چو عضوی بدرد آورد روزگار                             دگر عضوها را نماند قرار

تو کز محنت دیگران بی غمی                             نشاید که نامت نهند آدمی

 انسان باید حساس باشد بی تفاوتی در رده غیر انسان است لابشرط است انسان باید از این رده بالا برود

در قلب سوره انسان ، از انسان کامل بحث شده است این انسان گاهی کمتر از حیوان ، گاهی در رده حیوان ، گاهی در محیط انسان است بطوریکه می گوید ما داشته باشیم ولی دیگران هم داشته باشند

ولی هلال احمر در محیط و محل انسا ن کامل هستند ، هلال احمری ها در منطقه قلب سوره انسان هستند

 يُوفُونَ بِالنَّذْرِ وَ يَخافُونَ يَوْماً كانَ شَرُّهُ مُسْتَطِيراً «7» وَ يُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى‌ حُبِّهِ مِسْكِيناً وَ يَتِيماً وَ أَسِيراً

وجه ا..  یعنی داوطلب

حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) انسان کامل اند . خداوند در میان اینهمه فضائل امیرالمومنین ، این  انسایتش را ذکر کرده است ، این داستان را بارها شنیده اید که حضرت علی و حضرت زهرا  نذر کردند سه روز را روزه بگریند ، شب اول غذایشان را به مسکین شب بعد به اسیر و شب سوم به یتیم دادند این به چه معناست ؟

یعنی من که علی هستم می توانم گرسنه بمانم ولی نمی توانم گرسنه ببینم،  این انسان است و این یعنی انسان کامل  و این همان معنای داوطلبی هلال احمر است ، یعنی  باید اینگونه باشید نه مزد می خواهند  نه تشکر و نه می خواهند اسمشان جایی طرح شود چون می دانند اجرشان را خدا می دهد

وآنها انسانهای خوش فهم هستند که نقش داوطلب را درک می کنند

و هلال احمر به اینها اجر نمی دهد ولی ارج می نهد این غیر از اجر است و چون  اینها انسانهای عالی هستند باید ارج نهاده شوند و این همایش برای ارج نهادن نه اجر دادن به شما داوطلبان برگزار شده است اجر را خدا می دهند و اما خدا چطور اجر می دهد ؟

کسانی که برای خدا به مردم خدمت می کنند خدا به دو صورت به ایشان اجر می دهد یک در نسلشان استغنا قرار می دهد و هیچ وقت نسلشان فقیر نمی شود  بچه ، نوه ،  نتیجه  ، نبیره ،  ندیده الی ابد  و این فیض قطع نمی گردد دوم اینکه به نسلتان پرستیز اجتماعی ارتقائ و شخصیت می دهد هیچ وقت ورشکست نمی شوند .

بدانید که چقدر شما می ارزید

حضرت موسی به خدا گفت سوالی دارم ، می دانید که جایگاه حضرت موسی نزد خداوند بزرگ است بطوریکه درباره حضرت موسی بیش از 130 بار در قرآن آمده است و یک قسمت از قرآن مربوط به حضرت موسی است

پرسید اگر خدای من ، شما بنده بودید و خدا داشتید ، برای جلب رضایت خدای خود چکار می کردید چقدر نماز می خواندید و روزه می گرفتید ؟

پاسخ شنید :  اگر من بنده بودم برای جلب رضایت خدا ، به بندگانش خدمت می گردم

 

 قدی که بهر خدمت مردم علم شود                                          بهتر زقامتی که به محراب خم شود

ارسال به دوستان  نسخه چاپی


نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما:
کد امنیتی