نخستین مرحله تشکیل مجامع شهرستان و انتخابات اعضای شورای اجرایی و بازرسان جمعیت هلال احمر از آخرین هفته فروردین ماه
آغاز و تا اول تیرماه سال جاری ادامه دارد
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جمعیت هلال احمر، تشکیل ستاد مرکزی اجرایی انتخابات، تشکیل ستاد اجرایی انتخابات استان ها، صدور حکم نماینده ستاد مرکزی انتخابات برای عضویت در ستاد اجرایی انتخابات استان ها، تشکیل ستاد اجرایی انتخابات شهرستان ها، صدور حکم نماینده ستاد اجرایی استان در شهرستان برای برگزاری جلسات، دعوت از اعضای ستادهای استان و شهرستان برای برگزاری جلسات و ارائه اسامی اعضا و داوطلبان فعال شهرستان برای تایید به شورای اجرایی شهرستان در فرودین ماه سال جاری انجام شد.
از ابتدای اردیبهشت ۹۹ تاکنون هم اقدامات مربوط به تایید و اعلام اسامی اعضا و داوطلبان فعال واجد شرایط شهرستان به ستاد شهرستان، ستاد استان و ستاد مرکزی، اعلام اسامی اعضا و داوطلبان فعال شعب تابعه استان به سازمان های مرتبط، اعلام اسامی اعضا و داوطلبان فعال شهرستان به ستادمرکزی انتخابات و ستاد اجرایی انتخابات استان و هیات های نظارت مرکزی استان و اعلام نهایی و ارسال اسامی اعضا و داوطلبان فعال واجد شرایط شهرستان ها انجام شده است.
ستاد مرکزی انتخابات براساس تبصره یک ماده 23 آیین نامه و بند 9 دستورالعمل اجرایی موظف است اطلاعیه سراسری برگزاری انتخابات و چگونگی ثبت نام نامزدین شورای اجرایی و بازرسین شهرستان ها را از 9 تا 10 اردیبهشت ماه سال جاری صادر کند. همچنین رئیس ستاد شهرستان براساس بند 10 دستورالعمل اجرایی موظف به اطلاع رسانی لازم برای برگزاری انتخابات با هماهنگی واحد های ذیربط جمعیت هلال احمر است.
نامزدهای شورای اجرایی و بازرسین از 11 تا 17 اردیبهشت ۹۹ جاری فرصت دارند تا براساس تبصره 2 ماده 23 آیین نامه و بند 11دستورالعمل اجرایی نسبت به ثبت نام اقدام کنند.
ستاد اجرایی شهرستان و حراست بر اساس ماده 24 و ماده 16 آیین نامه از 18 اردیبهشت ماه به مدت یک هفته فرصت دارند تا وضعیت نامزدها به لحاظ دارابودن شرایط عمومی و اختصاصی را بررسی کرده و نتیجه را به نامزدها اعلام کنند. بر این اساس نامزدهای معترض به رد صلاحیت خود از 25 تا 27 اردیبهشت ماه اعتراض خود را به صورت مکتوب به هیات نظارت بر انتخابات شهرستان ارائه کنند و این هیات از 28 اردیبهشت ماه تا اول خردادماه سال جاری موظف به رسیدگی به اعتراض نامزدها و اعلام نتیجه است. پس از اعلام نتایج از سوی هیات نظارت بر انتخابات شهرستان، اگر نامزدی باز هم به نتیجه اعلام شده اعتراض داشت می تواند از 2 تا 4 خردادماه اعتراض خود را به هیات نظارت استان اعلام کند. هیات نظارت بر انتخابات استان براساس تبصره ذیل ماده 26 آیین ماه موظف به رسیدگی به اعتراض نامزدها در خصوص تصمیمات هیات نظارت شهرستان و اعلام نتیجه نامزدها است.
هیات نظارت بر انتخابات شهرستان هم براساس ماده 27 آیین نامه موظف به اعلام اسامی نهایی واجدین شرایط است و این ستاد براساس ماده 30 آیین نامه و بند 21 دستورالعمل اجرایی وظیفه دعوت از اعضا و داوطلبان فعال جهت تشکیل مجمع شهرستان را بر عهده دارد.
نامزدها براساس ماده 28 آیین نامه و بند 20 دستورالعمل اجرایی از 17 تا 21 خردادماه به مدت 5 روز می توانند نسبت به معرفی و تبلیغات اقدام کنند.
ستاد اجرایی شهرستان براساس مواد 31 تا 34 آیین نامه و بند 24 دستورالعمل اجرایی موظف به تشکیل مجمع شهرستان و برگزاری انتخابات در روز جمعه 23 خردادماه است. نامزدهای معترض طبق ماده 35 آیین نامه میتوانند از 24 خردادماه به مدت 2 روز نسبت به نحوه انتخابات یا نتیجه شمارش آرا اعتراض کنند. هیات نظارت شهرستان هم از 27 تا 29 خردادماه به اعتراض نامزدها رسیدگی خواهند کرد. این هیات روز 31 خردادماه نتیجه انتخابات شهرستان را به معترضین و ستاد اجرایی استان و هیات نظارت بر انتخابات استان را اعلام خواهد کرد و اول تیرماه نتیجه قطعی انتخابات مجامع شهرستان اعلام خواهد شد.