حجه الاسلام کیمیا نزاد استاد حوزه به تشریح اهمیت و فضیلت عید سعید قربان پرداخت و از چرایی جشن گرفتن این عید بزرگ و قربانی کردن در آن به نکات اشاره کرد
به گزارش روابط عمومی جمعیت هلال احمر سرخس :حجه الاسلام کیمیانزاد استاد حوزه ضمن تبریک این عید سعید آن را از جمله مهم ترین اعیاد اسلامی یاد کرد واظهار داشت در کشورهای اسلامی از یک تا چند روزهمین مناسیت تعطیل هستند و مردم جشن می گیرند و قربانی می دهند که خود نشان دهنده جایگاه والای این عید بزرگ در بین مسلمانان است
سنت ارزشمندی که فراگیر شده است
وی افزود: البته برپایی مراسم قربانی در این روز بر همه واجب نبوده و تنها بر زائران کعبه در مراسم حج واجب است، اما بسیاری از مسلمانان در سراسر جهان در این روز، گوسفند، گاو یا شتری را قربانی کرده و گوشت آنرا بین همسایگان و مستمندان تقسیم میکنند که سنت خوب و حسنه ای است و به لطف الهی در کشورمان نیز در بین بسیاری از مردم امر مرسومی است.
چرا عید قربان را جشن می گیریم؟!
این استاد حوزه خاطرنشان کرد: اساساً حج، یکی از عبادتهای بسیار مهم در اسلام به شمار می رود و توانایی به انجام رساندن آن برای هر مسلمانی شادی آور است، لذا روزی که پس از انجام وظایف سنگین حج، به عنوان جایزه الهی و اتمام احرام پیش میآید را عید میدانند و آن را جشن می گیرند.
وی همچنین با بیان این که قربانی کردن نه فقط در اسلام بلکه ریشه در دوران تاریخ بشر دارد و گفت: در روایتهای بسیاری بر این مساله تاکید شده که در روز عید قربان، قربانی کنید تا گرسنگان و بیچارگان نیز بتوانند از این طریق غذایی به دست آورند و گرسنه نمانند.
قربانی کردن ؛ نشانه تعظیم شعائر اسلامی
حجه اسلام کیمیانزاد افزود: قربانی یک عبادت بسیار مهم و از شعائر اسلام است و در مقابل دیگر عبادت های مالی ، شاخصه ها و ویژگی های خاصی دارد به ویژه به خاطر این که خود نمادی از قربانی کردن خواسته ها و منیت های نفسانی به منظور تقرب یافتن به پرودرگار عالم می باشد.
وی در ادامه صحبت های خود درباره فلسفه قربانی در حج ابراز داشت: از آنجا که شارع احکام اسلام، خداوند متعال است، تمام دستورات و قوانین این دین مبین بر اساس حکمت وضع شده، هر چند ممکن است ما از بسیاری از علل و حکمتهای آن آگاه نباشیم.
قربانی کردن هوای نفس و منیت های نفسانی
استاد حوزه همچنین با بیان این نکته که قربانی کردن حاجیان در روز عید قربان، نمادی از قربانی کردن هواهای نفسانی و ذبح نفس اماره است ، گفت: منظور خداوند از دستور به ذبح حضرت اسماعیل(ع) به این دلیل بود تا حضرت ابراهیم(ع) در پرتو این عمل، با سرسختترین و ریشه دارترین عامل تعلّق نفس که حُبّ و دوستی فرزند است مبارزه کند و بدین وسیله در پرتو اطاعت از پروردگار، تعلّق نفسانی را ریشه کن سازد.
وی افزود: به همین خاطر نیز قربانی کردن حاجیان در واقع نوعی جهاد با نفس در راستای زدودن تعلّقات و وابستگیهای دنیوی و مادی و رهایی از زندان مالپرستی و دنیاطلبی است.
مهم کسب فضیلت تقواست
این استاد حوزه همچنین در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به آیهای از قرآن مجید مبنی بر این که پروردگار عالم اساساً نیازی به قربانی شما ندارد و برای خدا تنها تقوای انسانها مهم است، اظهار داشت: در واقع هدف خداوند متعال از واجب کردن قربانی در روزعید قربان به خاطر آن است که حاجیان با پیمودن مراحل ایمان و تقوا، در مسیر انسان کامل قرار گرفته و هر چه بیشتر و بهتر زمینه تقرب خود به سوی منبع خیر مطلق که خداوند است را فراهم نمایند.
درس گذشت و ایثار در مکتب عید قربان
وی تاکید کرد: از این روست که ما معتقدیم قربانی کردن درس فداکاری و ایثار، همچنین گذشت و نوع دوستی و کنار گذاشتن منیت ها و خواهش های نفسانی است تا انسان بهتر بتواند مشکل و گرفتاری دردمندان و گرفتاران و نیازمندان را درک کرده، سراسیمه به یاری و کمک آن ها بشتابد.
حدیثی از نبی اکرم(ص) درباره فضیلت شب عید قربان
وی در خاتمه سخنان خود با تاکید مجدد بر فضیلت عید قربان و به خصوص شب عید بیان داشت: در حدیثی از پیامبر اکرم (ص) است که حضرت فرمودند: "هر كس اين چهار شب را شب زنده دارى كند، بهشت براى او واجب است: شبِ ترويه، شب عرفه، شب عيد قربان و شب عيدفطر".