به گزارش روابط عمومی جمعیت هلال احمرخراسان رضوی ، دکتر روح اله استاک در جلسه ویدئو کنفرانس رئیس جمعیت هلال احمر با مدیران عامل و مدیران روابط عمومی استان های جمعیت هلال احمر که 22 آذرماه در ساختمان صلح برگزار شد، گفت: در باره اطلاع رسانی، انتقال آگاهی و اهمیت روابط عمومی از منظرهای مختلفی به آن نگاه شده است، در جزء 20 تا 25 قرآن کریم، بیش از 567 مرتبه بر انتقال آگاهی اشاره و تاکید شده و فرامین حکومتی و سیره حضرت امام علی (ع) مبین و گواه خوبی بر اهمیت بخشیدن به مباحث روابط عمومی است.
وی افزود: در صحیفه حضرت امام خمینی(ره) هم بارها بر اهمیت اطلاع رسانی، روابط عمومی، تبلیغات صحیح و رسانه ها تاکید شده است. آنقدر این ادبیات برجسته است که شرط اصلاح یا فساد حکومت و مملکت را در حوزه رسانه می بینند. مدیرکل روابط عمومی و ارتباطات مردمی افزود صاحب نظران دوره سنت، مدرن، مدرنیته متاخر و پسامدرن نیز نظرات بسیار مهمی درخصوص اطلاع رسانی و رسانه دارند. به عنوان مثال نظریه مهم کنش ارتباطی و عقلانیت ارتباطی که توسط یورگن هابرمارس بیان شده، شاهکار مهمی در این حوزه است. بر اساس نظریه های پسامدرن، دنیای امروز؛ دنیای رسانه است و فلاسفه اگزیستانسیالیت براین پندارند که هویت انسان ارتباط است و اگر انسان ارتباط نداشته باشد، انسان نیست.
لزوم توجه ویژه به روابط عمومی
مدیرکل روابط عمومی و ارتباطات مردمی جمعیت هلال احمر درباره نظریه امانوئل کاستر در زمینه اهمیت فضای مجازی گفت: دنیای دیجیتال در قرن 21 همان نقشی را که کارخانه ها در انقلاب صنعتی ایفا کردند، ایفا می کند. آن زمان مردم روستاها را رها کردند و به زندگی شهری روی آوردند. اکنون با تاثیر شبکه های تبادل اطلاعات، جامعه جهانی مجبور است، ساختار سیاسی و نگرش کلی خود را درباره تمامی ساختار های اجتماعی، متناسب با فضای مجازی تغییر دهد. بنابراین انتظار داریم روسای سازمان ها، معاونان، مدیران عامل توجه ویژه تری به حوزه روابط عمومی و جایگاه آن داشته باشند.
دکتر استاک تاکید کرد: روابط عمومی نیروی متخصص، با انگیزه، با تعامل بالا، متناسب با شرایط جدید، پای کار و در یک کلام نیروی عاشق می خواهد، بنابراین باید در انتصاب افراد در جایگاه روابط عمومی دقت لازم و کافی را داشته باشیم.
به گفته وی، جمعیت هلال احمر در برهه کنونی شرایط ویژه ای دارد و انتصاب دکتر همتی به ریاست هلال احمر حاوی پیام های ویژه ای است و آن هایی که کار رسانه ای می کنند می دانند که این انتصاب حاوی پیام اصلاح ساختار معیوب، مبارزه با فساد و رانت، شفافیت، کار و تلاش شبانه روزی است و باید اعتماد اجتماعی را به جمعیت هلال احمر بر گردانیم که این کار از عهده هر فردی بر نمی آید.
بازسازی اعتماد عمومی نیازمند مدل عملیاتی یکپارچه است
مدیرکل روابط عمومی و ارتباطات مردمی جمعیت هلال احمر با تاکید بر اینکه بازسازی اعتماد عمومی نیازمند مدل عملیاتی یکپارچه است، بیان کرد: برای بازسازی اعتماد و برگرداندن امید و ایمان باید سیستم ما، چرخه های سنتی خود را بشکنند و در جهت مدل عملیاتی یکپارچه تر و جدیدتری که مردم را در مرکز توجه قرار می دهد، کار کنند.
وی ادامه داد: اداره کل روابط عمومی و ارتباطات مردمی به منظور عمل به منویات دکتر همتی مبنی بر هدفمند کردن هزینه ها، اقداماتی را انجام داد. نیروهای کیفی به کار گرفتیم و برون سپاری پروژه ها منتفی کرده و با استفاده از توان داخلی نیروهای روابط عمومی کلیپ، تیزر و ... تهیه کردیم. همه ویژه نامه هایی که در حال تهیه است از سوی نیروهای روابط عمومی انجام می شود. به علاوه قالب سایت را تغییر داده و زیر پورتال زیر مجموعهها را بدون هزینه، فعال کردیم.
دکتر استاک در ادامه اظهارداشت: نظام رتبه بندی 6 ماهه را انجام دادیم و مرحله دوم را اواخر آذرماه انجام میدهیم، تدوین دستور العمل روابط عمومی در بحران هم انجام شده و تا پایان هفته جاری، دستورالعمل نهایی تدوین می شود. طرح موزه های کوچک را در دستور کار داریم، شورای سیاستگذاری تدوین تاریخ شفاهی جمعیت هلال احمر هم تشکیل شده و کارهای مربوط به آن در حال انجام است.
وی درباره پیشرفت های جمعیت هلال احمر در فضای مجازی گفت: اینستاگرام جمعیت، یوتیوپ، آپارات و ... تقویت شده است و از ظرفیت های استودیو هلال که در حال بازسازی است هم استفاده خواهد شد.
مدیرکل روابط عمومی و ارتباطات مردمی جمعیت هلال احمر تاکید کرد: تلاش های که در روابط عمومی انجام می شود بدون محتوای جذاب و مرتبط معنا و مفهومی ندارد و محتوای خوب پوشش رسانه ای خوب به دنبال دارد و در میان مردم جای می گیرد، برای کمک به تحقق کمیت و کیفیت این مهم، باشگاه خبرنگاران داوطلب را راه اندازری کردیم و از مدیران می خواهیم تا این باشگاه را که هزینه خاصی هم ندارد به چشم فرصت خوب نگاه کنند و حمایت های لازم را داشته باشند.
لزوم ارسال پیوست رسانهای برای اجرای طرحها و برنامهها
در ادامه این جلسه دکتر سیدمجتبی احمدی مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان خراسان رضوی گفت: پیوست رسانهای برای اجرای طرح ها و برنامه ها در استان ها لازم و ضروری است، بسیاری از طرح ها تدوین و به استانها ارسال میشود، اما این طرح ها فاقد پیوست رسانهای است، در صورتی که اگر برای اجرای برنامهها پیوست رسانهای وجود داشته باشد، اجرای آن به شیوه مطلوبتری خواهد بود. به علاوه منطقه بندی روابط عمومی ها به هم افزایی استان ها کمک می کند.
از برون سپاری ها خودداری کنیم
مختار سلحشور مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان هرمزگان هم در این جلسه خواستار توجه ویژه به روابط عمومی ها شد و گفت: لازم است حوزه روابط عمومی تقویت شود و در حد امکان از برون سپاری امور خودداری کرده و با استفاده از پتانسیل کارکنان نسبت به انجام امور اقدام شود.
وی خاطرنشان کرد: ایجاد باشگاه خبرنگاران داوطلب ایده خیلی خوبی بوده و در استان هرمزگان از این ظرفیت استفاده بهینهای شده است.
راه اندازی موزههای هلال احمر در همه استانها
فرهاد علی اکبری مدیر موزه و مرکز اسناد ملی جمعیت هلال احمر هم در این جلسه با اشاره به ایجاد موزههای کوچک هلال احمر در همه استانها، گفت: این طرح به رئیس جمعیت هلال احمر ارائه و مورد تایید اولیه دکتر همتی قرار گرفته است.
وی افزود: این حرکت فرهنگی می تواند نقش تاثیرگذاری در معرفی تاریخ انسانی و امدادی جمعیت هلال احمر داشته باشد و برای راه اندازی آن حتی میتوان از فضایی کوچک که بتوان آثار مربوط به هلال احمر در قالب ویترین جمع آوری شود، استفاده کرد.
استفاده از 2 امدادگر برای همکاری با روابط عمومی
علی شهودی مدیر روابط عمومی جمعیت هلال احمر آذربایجان شرقی در این جلسه که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، گفت: با پیشرفت تکنولوژی و ظهور شبکه های اجتماعی، انقلابی در عرصه اطلاع رسانی ایجاد شده و موفقیت در این عرصه تنها در گرو استفاده از نیروهای متخصص است.
وی افزود: باید همه مدیران و مسئولان از سواد رسانه ای برخوردار باشند و به عنوان یک رسانه عمل کنند. بهتر است در این زمینه مقرر شود تا منابع انسانی نسبت به بازنگری ساختار روابط عمومی اقدام کند؛ چرا که روابط عمومی استان ها با یک یا نهایتا 2 نفر نیرو در حال انجام وظایف محوله به خود هستند. البته می توان از 2 امدادگر هلال احمر که هر کدام به مدت 10 روز با روابط عمومی همکاری داشته باشند هم استفاده کرد.
تجهیزات مورد نیاز روابط عمومی تهیه شود
مهدی احمدی مدیر روابط عمومی جمعیت هلال احمر استان گلستان در ادامه این جلسه، گفت: با توجه به گستردگی فعالیت هلال احمر در زمان وقوع بحران ها، لازم است تا تجهیزات مورد نیاز روابط عمومی تهیه شود.
وی اضافه کرد: با وجود فضای مجازی، از زمان شیوع کرونا در کشور، فعالیت های هلال احمر مهم تر شده است و برای تولید محتوا، مستندسازی و تهیه گزارش عملکرد، باید تجهیزات و لوازم مورد نیاز برای انجام کارها فراهم باشد. تعدادی از روابط عمومی های استان ها از تجهیزات حداقلی هم برخوردار نیستند که لازم است، دستور تهیه این تجهیزات صادر شود.
روابط عمومی نیازمند بودجه و اعتبارات است
در ادامه مظفری مدیر روابط عمومی جمعیت هلال احمر استان بوشهر گفت: هیچ گونه بودجه و اعتبارات مختص به هلال احمر لحاظ نمیشود و برنامه هایی که از سوی روابط عمومی ها در حال انجام است در قالب بودجه های تعیین شده برای سایر معاونت ها اجرا می شود.
برای انجام کارهای فرهنگی و تبلیغاتی، بودجه ای وجود ندارد
محمود متولی طاهر مدیرروابط عمومی سازمان جوانان جمعیت هلال احمر درباره بررسی مشکلات مربوط به روابط عمومی ها، گفت: در سه حوزه جایگاه سازمانی و چارت اداری، تجهیزات و بودجه با مشکلات متعددی مواجه است.
به گفته وی، مدیران روابط عمومی در تصمیم سازی ها نمی توانند شرکت کنند و این افراد بعد از رئیس تنها فردی است که بر همه مجموعه اشراف دارد، اما برای انجام کارهای فرهنگی و تبلیغاتی، بودجه ای وجود ندارد.
- برگزاری کلاسهای آموزشی برای اعضای باشگاه خبرنگاران داوطلب
محدثه سلطانی دبیر باشگاه خبرنگاران جمعیت هلال احمر استان البرز در این جلسه وب کنفرانسی با اشاره به اینکه روابط عمومی جایگاه والایی در همه ارگان ها دارد و این موضوع در جمعیت هلال احمر با توجه به مردمی بودن، جایگاه آن ارجح تر و والاتر است، گفت: برای جلب این اعتماد ارزشمند، باشگاه خبرنگاران داوطلب راه اندازی شد.
وی ضمن تقدیر و تشکر از نیروهای امدادگر هلال احمر، افزود: همکاران در باشگاه خبرنگاران داوطلب برای تولید محتوا تلاش می کنند و حقیقتا این کار سخت و زمان بر است. لازم است تا تجهیزات مورد نیاز اعضای باشگاه تامین شود؛ چرا که در حال حاضر علی رغم تلاش ها، امکاناتی نداریم و اگر هم موجود باشد غیر قابل استفاده است.
دبیر باشگاه خبرنگاران جمعیت هلال احمر استان البرز درباره برگزاری کلاس های آموزشی برای اعضای باشگاه خبرنگاران داوطلب، گفت: در حال حاضر دوره های آموزشی از سوی اعضای باشگاه به صورت موردی برگزار میشود، اما لازم است برای تولید محتوا، آموزشهای گسترده وجود داشته باشد.
وی با اشاره به لزوم اتصال باشگاه خبرنگاران داوطلب هلال احمر به سایر خبرگزاری ها، تاکید کرد: اگر تعاملات لازم انجام شود برای اعضای باشگاه، تسهیلاتی فراهم می شود.