گردهمایی و دوره آموزشی ضمن خدمت مدیران روابط عمومی و ارتباطات مردمی سازمان ها و مراکز استانهای جمعیت هلال احمر کشور به میزبانی جمعیت هلال احمر خراسان رضوی در مشهد مقدس برگزار شد.
ضرورت ارتباط با رسانه ها
گزارش روابط عمومی هلال احمر خراسان رضوی حاکی است در این گردهمایی سه روزه که با هدف برقراری ارتباط پویا و موثر میان مسئولان روابط عمومی ها و افزایش سطح علمی شرکت کنندگان برگزار گردید, دکتر سید مجتبی احمدی مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان رضوی در مراسم افتتاحیه گردهمایی طی سخنانی گفت: امروز رسانه ها و حوادث از شرایط خاص و ظریفی برخوردارند و رسانه ها جزیی از اسباب زندگی عصر حاضر محسوب می شوند.
وی با اشاره به اینکه امروز نمی توان از نقش رسانه ها پرهیز نمود و در عصر انفجار اطلاعات زندگی می کنیم گفت: توانمند کسی است که از این فضا به بهترین وجه استفاده کند و رسانه ها ابزاری قوی در کنار مدیریت سوانح و بحران و خطرپذیری می باشند.
دکتر احمدی با تاکید بر نقش موثر فاکتور CNN گفت: این فاکتور عاملی اثرگذار در بهبود یا تخریب روند مدیریت سوانح محسوب می شود و در جریان زلزله مهیب هائیتی عامل CNN فعالیت های امدادی را دچار چالش کرد. امروز باید به رسانه ها، نگاهی ویژه داشت و از مدیران رسانه به بهترین روش ممکن استفاده نمود. رسانه ها در آمادگی، پیشگیری؛ پاسخگویی و بازسازیاز جایگاه ویژه ای برخوردارند و برای ارتباط با مردم، مسئولان و سازمانها نیز بسیار اثرگذارند. در شرایط بحران هیچ کس به صورت شفاف نمی تواند برنامه ها را بیان کند در حالی که با ارتباط با رسانه ها می توان بحران را با موفقیت پشت سر گذاشت.
دکتر احمدی در ادامه تصریح کرد: ایجاد شرایط و فضا برای خدمات داوطلبانه توسط رسانه ها به شدت کارگشا و رهگشا می باشد و پیام دکتر فرهادی در سالروز 17 مرداد نشان از تاکید جمعیت هلال احمر به نقش و جایگاه رسانه هاست.
توجه به مدیریت بحران
در ادامه این گردهمایی مهندس شایان فر مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی نیز گفت: در بحث مدیریت بحران، بحث اطلاع رسانی بسیار مهم و بسیار پیچیده است به گونه ای که می تواند سرنوشت را تغییر دهد. وی با اشاره به موقعیت خراسان رضوی از نظر حوادث و بلایای طبیعی و حضور 25 میلیون زائر و مسافر در سال و احتمال وقوع حوادث ریلی، جاده ای و هوایی گفت: در برخی از حوادث همچون بیابان زایی، خشکسالی و کم آبی و برداشت غیر مجاز از آب که عامل شوک و کشته بصورت مستقیم ندارد متاسفانه خیلی مد نظر قرار نمی گیرد در حالی که به این مشکلات باید بیشتر توجه کرد و اینها نیازمند اطلاع رسانی است.
روابط عمومی نماینده افکار عمومی
در ادامه این مراسم آقای پورمهدی مدیرکل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی نیز گفت: امروز مدیران روابط عمومی، صاحبان اصلی تصمیم گیری ها محسوب می شوند و جایگاه آنان باید ارتقا یابد. امروز اطلاع رسانی خوب و سالم از روابط عمومی ها انتظار می رود در حالی که حلقه های مفقوده بسیاری وجود دارد که باید روابط عمومی ها به آن بپردازند. روابط عمومی ها نماینده افکار عمومی هستند و مدیریت افکار عمومی از وظایف مهم آناست و این خود یک علم می باشد.
پور مهدی با اشاره به اینکه در حوزه ابزار روابط عمومی ها باید تجدید نظر کرد و ماموریت ها باید متناسب با ابزارها باشد، گفت: حرکت روابط عمومی ها در سطح کشور هماهنگ و متوازن نیست و به همین خاطر در حرکت های ملی دچار چالش می شویم و این درخت روابط عمومی باید متوازن هرس شود تا هارمونی مشخصی داشته باشد.
وی خواستار ترسیم چشم انداز و افق برای روابط عمومی ها شد تا خط مشی و افق کلان این دستگاهها مشخص گردد و در ادامه گفت: تشخیص مناسب و مطالعه برنامه های 5 ساله و استراتژی سازمانی توسط روابط عمومی ها از دیگر مواردی است که باید از آن آگاهی داشته باشیم.
در این گردهمایی حجت الاسلام و المسلمین اسدی مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر خراسان رضوی نیز گفت: نقش و جایگاه روابط عمومی بسیار والا و ارزشمند است و ارتقاء، معرفی و شناسایی این سربازان مظلوم و خدوم ضروری است.
وی ضمن تشریح جایگاه روابط عمومی ها از منظر دین گفت: از امام جعفر صادق(ع) نقل شده است که ریشه های تعاملات و ارتباطات در فلسه آفریش شامل ارتباط با خدا، ارتباط با خود، ارتباط با مردم و ارتباط با طبعیت است.
حجت الاسلام والسلمی اسدی در ادامه گفت: روابط عمومی عنصر حیثیت بخش و حیثیت افزای هر دستگاهی محسوب می گردد و به واقع حکم پیشانی دستگاهها می باشد و آبرو و اعتبار هر دستگاهی به روابط عمومی بستگی دارد. روابط عمومی ها در تحقق شعارهای سال به ویِژه شعار مقام معظم رهبری نقش مهمی دارند.
روابط عمومی جمعیت هلال احمر نیز همواره باید ارتباطی گویا، روان و دوسویه با عموم مردم ایجاد کند و کمرنگی این ارتباط برای روابط عمومی ها یک خطر محسوب مب شود وایجاد ارتباط منطقی و عالمانه با مردم به ویژه در شرایط بحرانی بسیار ضروری است.
در ادامه مراسم، دکار احمد خادم الملـّه استاد و مدرس دانشگاه ضمن تشریح سطوح فعالیت های حوزه روابط عمومی گفت: سطوح فعالیت روابط عمومی ها شامل پوشش رویدادها، تولید خبر، عکس و فیلم، تولید هدفمند و با برنامه خبر ، عکس و فیلم، ایجاد زیرساخت و فعالیت در سطح ملی، فعالیت بین المللی و رویداد آفرینی می باشد.
وی با اشاره به اینکه کار روابط عمومی همچون یک دستگاه تولیدی و مهندسی است، گفت: روابط عمومی بدون زیر ساخت نمی تواند فعالیت کند و امروز در سطح خوبی نیست و باید به روابط عمومی ها توجه نمود./