گام اول؛ همکاری با سایر دستگاه ها، تسریع امدادرسانی
*هلال احمر براساس اوصل هفت گانه وظایفی را در حیطه ارائه خدمات برای خود تعریف کرده است و نیروهای متخصص و زبده جمعیت هلال احمر در همان لحظات اولیه برای امدادرسانی جهت ساماندهی شرایط مردم در مناطق زلزله زده حضور پیدا کردند. در این بحران هلال احمر برای ارائه سریع خدمات با همکاری دیگر نهادها توانست به مردم آسیب دیده کمک کند، با این همکاری ها توانستند گام های خوبی در جهت ساماندهی افراد متاثر بردارند.
ما کنار مردم زلزله زده می مانیم
زمانی که حادثه ای رخ می دهد، ابتدا مردم در یک حالت بهت زده هستند، اما پس از گذشت چند روز متوجه فاجعه رخ داده مبنی بر فوت عزیزان، ویرانی خانه ها و... است، می شوند و همین امر باعث می شود که تبعات روحی و روانی خاص در پی داشته باشد.
هلال احمر سازمان خدمت رسان فقط برای لحظه اول نیست بلکه سازمان همیشه همراه است، نیروهای جمعیت هلال احمر تا زمان ساماندهی افراد آسیب دیده و به ثبات رسیدن دایمی افراد متاثر از این فاجعه در کنار و همراه مردم است.
شرایط سخت مردم و مناطق صعب العبور
این زلزله یک تفاوت ماهویی با دیگر حوادث داشت، همین تفاوت خدمات امدادرسانی را بسیار سخت کردو این تفاوت زیاد به علت کوه پایه ای بودن مناطق است که باعث شد هشت شهرستان و بیش از 1700 روستا متاثر از این حادثه باشند.کار خدمت رسانی در همان روزهای اولیه و دیگر روزها با هماهنگی با سایر ارگان ها به خوبی انجام شد اما مردم تنها به امداد رسانی نیاز ندارند و بعلت اینکه مشکلات بسیاری از قبیل جسمی و روانی تا سالها و ماهها گریبان گیر آنها خواهد بود نیروهای درمانی ما خدمات بسیاری را از نظر تسکین و درمان روحی و جسمی ارائه خواهند داد.
هلال احمر یک نهاد مردمی و زیرساختی برای کمک به مرم حادثه دیده است و در زلزله کرمانشاه مردم بسیاری برای کمک به همنوعان خود در منطقه با هلال احمر همکاری و مشارکت داشتند.هلال احمر تنها یک سازمان خدمت رسان و امین مردم و جامعه است، تا بتواند پاسخگوی این همه نیات خیر از جانب مردم که بصورت خودجوش گام بر میدارد، باشد.
اعتماد به هلال احمر اعتماد به نظام، کشور و جامعه است و همین اعتماد باعث شد تا کمک های نقدی و غیر نقدی بسیاری به هلال احمر اهدا شود و در راستای خدمت رسانی به مردم زلزله زده غرب کشور باید بگوییم که مردم در بحث کمک های مالی و امدادرسانی بالاترین نهاد بودند.
توزیع اقلام ضروری تا عید نوروز
در ادامه خدمات رسانی برنامه ما اهدای ۵ میلیون تومان از محل کمک های مردمی به سرپرست خانواده هایی که عزیزی را در این حادثه از دست داده اند این کمک ها از اوایل دی ماه و با پایان اربعین درگذشتگان حادثه صورت می گیرد همچنین به خانواده هایی که از زمان وقع زلزله تا پایان آبان( 10 روز اول بعد از زلزله) صاحب اولاد شدند نیز ۵ میلیون تومان اهدا می شود
اهدای سه قلم کالای ضروری( یخچال، فرش، تلویزیون) از دیگر برنامه های هلال احمر است که ما درصددیم با استفاده از کمک های مردمی جمع آوری شده و تا عید نوروز این اقلام را بین خانوارهایی که مسکن شان کاملا تخریب شده است( حدود 15 هزار خانوار) توزیع کنیم.
زلزله کرمانشاه اولین فاجعه رخ داده پس از فعال شدن شبکه های اجتماعی است
سالها از وقوع زلزله بم و ورزقان می گذرد و در آن زمان شبکه های اجتماعی اینگونه فعال نبودند، اما اکنون زلزله کرمانشاه اولین فاجعه ای بود که پس از فعال شدن شبکه های اجتماعی رخ داد.شبکه های اجتماعی در این زمان گاهی تنش های خوب و مثبت و گاهی تنش های منفی همراه با یاس و نا امیدی را ایجاد می کردند.
شبکه های اجتماعی اگر اطلاعات درست را منتشر کنند، می توانند کمک های بسیاری در جهت آگاهی بخشیدن به مردم انجام دهند گاهی افرادی با نداشتن آگاهی لازم باعث می شدند تا تنش هایی بسیاری در راستای کمک های مردمی جمع آوری شده و تحویل آن به هلال احمر در اذهان به وجود آید، اما خدارا شکر مردم کشور ما هوشیار هستند و به راحتی راه درست را تشخیص می دادند و ذهن انها نسبت به سازمان خدمت رسان مردمی همچون هلال احمر به راحتی منحرف نمی شد.
حادثه خیزی کشور و لزوم آمادگی همیشگی نیروهای هلال احمر
ما کشور حادثه خیزی هستیم و متاسفانه از هر 42 حادثه طبیعی که در دنیا رخ می دهد 32 حادثه مربوط به کشور ما است و همواره قابل لمس است.با توجه به اینکه هلال احمر یک دستگاه امدادی و متخصص در ارائه خدمات امدادی است نیروهای خدمت رسان آن باید همیشه آمادگی لازم را برای حضور در حوادث داشته باشند.
هلال احمر سعی دارد تا با اقدامات مدیریتی خسارات در حوادث را به حداقل برساند، در این حادثه ما خسارت جانی و مالی داشتیم که نسبت به تمام حوادث رخ داده در کشور آمار پایینی بود، اما بازهم ما می گوییم این امار بالاست و باید با اقدامات زیرساختی درست آن را به صفر برسانیم.
هلال احمر تلاش ها و اقدامات لازم را برای آموزش های همگانی انجام می دهد تا در حوادث بعدی رخ داده همچون حوادث گذشته دچار خسارات جانی و مالی بالایی نباشیم.هلال احمر هم از نظر نیروهای امدادی و تجهیز انبارها باید آماده باشد. زمانی که من وارد هلال احمر شدم انبارها از نظر استاندارد بین المللی کمتر از 50 درصد بود اکنون ما باید آمادگی نیروهای امدادی را با آموزش های تخصصی بالا ببریم و انبارهایی که نیاز به اقلام 16 گانه امدادی، گرمایشی،، تغذیه ای و... هستند را برای وقوع حوادث بعدی پر و تجهیز کنیم.
شب یلدای هلال احمری ها در کنار مردم زلزله زده
شب یلدا یکی از شب های کهن تاریخی ایرانیان است و همواره همه خانوادها در این شب گرد یکدیگر جمع می شوند، اما با وقوع این حادثه دیگر خانه هایی برای کنار هم بودن نیست.با توجه به اینکه شب یلدا مصادف با اربعین این حادثه و فوت برخی از همنوعان است و جمعیت هلال احمر تدابیر خاصی را برای شب یلدا و اربعین این عزیزان در نظر دارد.
نیروهای هلال احمر تخصص لازم را برای رویارویی با مسائل مختلف دارند و در روز پنجشنبه و شب یلدا مراسم ختم و عزاداری برای کسانی که عزیزانی را از دست داده اند برگزار می شود و همچنین مراسم شب یلدا در کنار مردم و چادرهای هلال احمر برای شادی خانواده ها و کودکان برگزار می شود.اگر مردم همواره ما رایاری کنند قطعا شب به یادماندنی و شادی را در کنار مردم زلزله زده خواهیم داشت.