انّما بعثت لأتمّم مکارم الاخلاق
تبیین برانگیختگی نبی مکرم (ص) جهادیست که در هر برهه زحمانی، نیازمند به بازنگری و انطباق سازی هدف بعثت با شرایط جاری بشریت است.
شخصی برگزیده این فراز تاریخ یعنی پیامبر اعظم (ص) می فرمایند: همانا من برگزیده شدم تا محاسن و مکارم اخلاق را کامل کنم. علماء دین تمام دانش و معارف الهی را به سه دسته اصلی تقسیم می کنند: عقاید، اخلاق و احکام
و می فرمایند احکام و اخلاق ریشه در عقاید دارد چرا که ذفتارهای انسانها که منطبق بر احکام شریعت و خصلت دینی باشد ریشه در باورها دارد. این باورهاست که رفتارها را مدیریت می کند. نتیجه می گیریم هدف محوری بعثت اصلاح باورها است. نماز و روزه و عفو و مهربانی از جمله احکام و اخلاق است و اینها وقتی به عرصه و میدان عمل می رسند که قربةً الی الله باشند و برای رضای الهی انجام شوند و بر اساس باور خداوند و مظاهر توحید شکل گرفته باشند. جامعه نبوی برای ارزیابی میزان درس پذیری از مفهوم بعثت باید اعمال خود را با شاخصهای ایمان واقعی نه خودساخته محاسبه نماید.
چرا که خداوند یک خطر بسیار بزرگی را در قرآن کریم گوشزد می کند (أرأیت من اتخذ الهه هویه) فرقان ـ 43. این خطر همانست که آدمی آنچه که خود می فهمد و می پسندد را کم کم بعنوان حق و حقانیت باور نماید و دچار غرور در عبادت و زهادت شود و خواست خود را خدای خود قرار دهد و او در این حالت نه تنها موحد نیست، بلکه در لباس شرک قرار گرفته است.
پیدایش نحله های مختلف فکری، عقیدتی که در طول تاریخ باعث تشتت اسلام شده، ریشه در همین انحرافات عقیدتی و باورهای ناصواب دارد. لذا برای پیراستن فکر و اندیشه از هرگونه انحراف می بایست خود را در چارچوبه سیره عملی پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) قرار دهیم. پیامبر اکرم فرمودند: «صلّوا کما رأیتمونی اُصلّی» یعنی مثل من نماز بخوانید و از من الگو بگیرید.
پس تمام هدف بعثت، الگو قراردادن مرام پیامبر و فرزندان پاکش در تمام شئون زندگی و تعاملات بشریت و هرچه زاید بر آن باشد و یا منحرف از آن باشد، پیروی از اخلاق نبوی نیست.
انشاءالله که برکت این عید سعید بعثت، توفیق بازخوانی و حرکت به سمت ارتقاء کیفی علم و عمل دینی را داشته باشیم.
اسدالله اسدی
مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه
در جمعیت هلال احمر خراسان رضوی