امروز: ۱۴۰۳/۹/۲



تاريخ: ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۴ خرداد ساعت ۱۴:۷ کد مطلب: 33998
 دستورالعمل برگزاری دوره های ضمن خدمت ادارات
  •  تعریف آموزش ضمن خدمت

پیشرفت و بالندگی هر کشور به انسان‌های آن کشور بستگی دارد و نیروی انسانی کارآمد و با دانش است که یک جامعه را بالنده و پیشرفته می‌گرداند.. فرایند آموزش و بهسازی از فعالیت‌های ضروری و پیگیر برای تطبیق نیروی انسانی با شرایط متغیر سازمان و محیط می‌باشد و آموزش، ابزاری است که به وسیله فنون و روش‌های مختلف، مدیران را در اداره سازمان‌ها یاری می‌رساند. ایجاد یک نظام اداری مطلوب و مناسب، تا اندازه زیادی به کمک آموزش و ارتقاء توانمندی‌های نیروی انسانی امکان‌پذیر است.

امروزه رشد نیروی انسانی از طریق آموزش و پرورش بیش از پیش مورد توجه و تأکید سازمان‌ها قرار گرفته است. تأکیدی که در کوشش‌های مدیریت نوین، تحولی چشمگیر به شمار می‌آید. به بیان دیگر اکنون آموزش و پرورش کارکنان در ردیف اساسی‌ترین وظایف هر مدیر قرار گرفته است. در این راستا مهمترین وظیفه مدیر آن است که با تدوین مستمر برنامه‌های آموزشی، راه دگرگون شدن و بهبود کار را هموار نماید. آموزش، کاراترین ابزار و قویترین فرآیند موجود برای انتقال دانش و مهارت به نیروی انسانی و آماده تقویت نمودن آنان برای انجام وظایف می باشد.

 

  • آموزش‌‌‌های ضمن خدمت در جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران

آموزش كاركنان همواره يكي از مهمترين دغدغه‌‌هاي مديران در سازمان‌‌هاي يادگيرنده است. از اين روي كه كاركنان برخوردار از آگاهي، دانش و نگرش علمي از سرمايه‌‌هاي اصلی سازمان بوده و نسبت به مأموريت و اهداف سازمان از هوشياري و كارآمدي بيشتري برخوردارند. آموزش صحیح نیروی انسانی، در سطح سازمان‌های دولتی سبب ارتقاء عملکرد کارکنان و سازمان می‌گردد و زمینه‌های برخورد مناسب‌تر کارکنان با مراجعان را نیز فراهم می‌نماید. در همین راستا آموزش ضمن‌خدمت كاركنان و مديران جمعیت هلال احمر به عنوان موثرترين راه به منظور ايجاد بستري مناسب جهت ارتقاء علمی و کاربردی در زمينه‌هاي مرتبط با اصول و اهداف جمعيت بوده است. بر همین اساس ایجاد یک نظام اداری مطلوب و مناسب، تا اندازه زیادی به کمک آموزش و ارتقاء توانمندی‌های نیروی انسانی امکان‌پذیر است. آموزش و  تربيت نيروي انساني ماهر كارآمد و آشنا به علوم و فنون روز، با ايجاد و تقويت آموزش‌هاي كاربردي و با توجه به اهمیت روزافزون آگاهي و تخصص در مشاغل و انتظارات بالاتر از نيروي كار، صورت مي‌پذيرد.

برنامه‌ها و فعاليت‌‌هاي آموزشي اين گروه كه در چارچوب نظام آموزش كاركنان در راستاي افزايش و بهبود سطح شايستگي و توانمندي كاركنان و مديران جمعيت و به منظور ارتقاء بهره‌وري و كارآمدي جمعيت در ميان ساير دستگاه‌‌هاي اجرايي طراحي و اجرا مي‌شود.

نظام آموزش كاركنان جمعيت، به مجموعه‌اي از ساختارها، اجزا و عناصر متعامل آموزشي است كه مستمراً درون‌داد‌‌هاي آموزشي (اهداف آموزشي، منابع انساني، مالي، مادي و ...) را از طريق فرآيند‌هاي آموزش (برنامه‌‌هاي آموزشي و درسي، رويكرد‌هاي مختلف آموزشي، فنآوري آموزشي و تكنيك‌‌هاي مختلف ارزشيابي) به برون‌داد‌ه‌هاي آموزشي (كاركنان برخوردار از دانش، مهارت شغلي، سازماني و نگرش مورد نياز‌) تبديل مي‌كند به گونه‌اي كه امكان بروز پیامد‌های آموزشی (بهبود عملكرد فردي و سازماني) را فراهم نموده و موجب ارتقاء كيفيت عملكرد منابع انساني جمعيت هلال احمر گردد.

آموزش كاركنان و مديران جمعيت هلال‌احمر با هدف ارتقاء سطح دانش، بینش و توان آنها بر اساس وظايف شغلي آنها انجام می‌شود. این آموزش‌ها در راستای اصول و اهداف جمعيت هلال‌احمر جهاني صورت گرفته و در نهایت منجر به  تربيت نيروي انساني ماهر و كارآمد و آشنا به علوم و فنون روز می شود و اين آموزش با رويكردي كاربردي به عنوان موثرترين راه تجديد بناي نيروي انساني جمعيت و ايجاد بستري مناسب جهت ارتقاء و انتقال دانش كار در زمينه‌هاي مرتبط با اصول و اهداف و مأموريت‌هاي جمعيت هلال احمر مي‌باشد.

برنامه‌ريزي دوره‌های آموزشی با در نظر گرفتن ارتباط بين دوره‌ها با مشاغل مورد تصدي و ارتباط شغلي كاركنان با فرآيند دوره‌هاي آموزشي و بهره‌وري مشاغل سازماني و در راستاي انجام وظايف حوزه‌هاي ماموريتي در جمعيت هلال احمر و تاييد نهايي كميته راهبري آموزش كاركنان صورت می‌پذیرد.

آموزش ضمن‌خدمت و كوتاه‌مدت جمعيت هلال احمر (که در ساختار جدید معاونت آموزش، پژوهش و فناوری، کار گروه آموزش ضمن خدمت کارکنان نام گرفته است) با توجه به قوانين و مقررات سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور و نظام آموزش كاركنان دولت و با ويژگي ايجاد سازوكار انگيزشي براي ترغيب كاركنان به آموزش از سال 1374 تاكنون نسبت به طراحي و برنامه‌ريزي بيش از 180 عنوان دوره آموزش ضمن خدمت و كوتاه‌مدت اهتمام ورزيده است. اين مدیریت بر اساس نيازسنجي دوره‌هاي آموزشي ضمن خدمت مشاغل جمعيت هلال‌احمر دوره‌ها را در قالب تقويم آموزشي طراحي و برنامه‌ريزي نموده و به كليه واحدهاي جمعيت در سراسر كشور ارسال مي‌نمايد. انتخاب دوره‌هاي آموزشي با در نظرگرفتن ارتباط بين دوره‌ها با مشاغل مورد تصدي و ارتباط شغلي كاركنان با فرآيند دوره‌هاي آموزشي و بهره‌وري مشاغل سازماني و در راستاي انجام وظايف حوزه‌هاي ماموريتي در جمعيت هلال‌احمر و تأييد نهايي كميته راهبري آموزش كاركنان صورت پذيرفته است.

دوره‌های آموزشی ضمن خدمت شامل دوره‌های آموزشی شغلی، مدیریتی و عمومی به شكل حضوري، غيرحضوري و الکترونیکی می‌باشند.دوره‌های آموزشی ضمن خدمت در سه سطح استانی، منطقه‌ای و  بین‌المللی برگزار می‌گردد.

 

فعالیت‌‌های مرتبط با آموزش ضمن‌خدمت در سال‌‌های اخیر

  •     برنامه‌ريزي دوره‌هاي آموزشي در سطح كارشناسان، مديران و حوزه‌ی بين‌المللی
  •    برگزاري دوره‌هاي آموزشي ضمن خدمت
  •     اجرا و ارزشيابي دوره‌هاي آموزشي ضمن خدمت
  •     بررسي مدارك آموزشي كاركنان جمعيت
  •     بررسي و ارزيابي بسته آموزشي مرتبط با هر دوره و ارائه بازخورد از نتايج حاصل از اجراي دوره
  •    بررسي درخواست‌هاي موردي جهت برگزاري دوره‌هاي آموزشي
  •     برگزاري آزمون‌هاي كشوري، منطقه‌اي، استاني و در سطح حوزه‌هاي ستادي

دستورالعمل دوره های ضمن خدمت ادارات را به همراه سرفصل ها  را می توانید از این لینک دریافت نمایید .

 
ارسال به دوستان  نسخه چاپی


نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما:
کد امنیتی