دوره آموزشی نقش رسانه در مدیریت بحران با حضور دکتر اکبر نصراللهی، رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه واحد تهران مرکزی به میزبانی جمعیت هلال احمر خراسان رضوی در مشهد برگزار شد.
دکتر اکبر نصراللهی در این نشست تخصصی ویژه مدیران رسانهها در مشهد اظهار تاسف کرد: ادبیات اطلاع رسانی در هشدارهای هواشناسی، مردمی نیست و باعث ایجاد حساسیت در عموم نمی شود که باید راهکار و تدبیری اندیشید تا هشدارها توسط همگان جدی گرفته شود.
به گفته وی ،سواستفاده از بحرانها و خودنمایی افراد نیز از معضلاتی است که گاهی توسط برخی از چهرهها و بعضی مسئولان یا حتی خبرنگاران به وقوع میپیوندد که باید مانع آن شد.
مدیرعامل هلال احمر خراسان رضوی نیز در این نشست با بیان اینکه امروزه چه بخواهیم و چه نخواهیم در معرض رسانه ها اعم از رسمی ، مجازی ، مکتوب ، شنیداری و تصویری قرار داریم گفت: نشست ((نقش رسانه ها در مدیریت بحران )) در پی تعامل بهینه با رسانهها در زمان بحران است که باید زبان مردم را داشته باشیم و همراه آنان باشیم.
دکتر سید مجتبی احمدی افزود: عملکرد رسانه ها در مدیریت بحران 'تیغ دولبه' است و بنابراین جایگاه و نقش رسانه در بحرانها' وارد ادبیات امدادی شده و رسانه در بهبود و یا ایجاد خلل در روند مطلوب فعالیتهای حوزه مدیریت سوانح مورد توجه جدی قرار است.
وی خواستار شد: مدیران بحران باید همواره آماده باشند و بهترین تعامل را با رسانهها داشته باشند.
مدیرکل دفتر هماهنگی و مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: رسانه ها نقش مهم و حساسی در زمان بحران دارند که با وجود فضای مجازی و شبکه های اجتماعی این اهمیت به مراتب بیشتر شده است.
حجت الله شایانفر ادامه داد: در جریان سیلهای اخیر در کشور و خراسان رضوی اصول مدیریت بحران به خوبی اجرا شد و در واقع، وقوع سیل در گلستان، لرستان و خوزستان موجب شد مدیریت خراسان رضوی در این استان با انجام اقدامات بههنگام از بروز خسارت جانی جلوگیری کند.
وی افزود: پدیده های طبیعی سیل و خشکسالی دو روی یک سکه هستند که برنامه ریزی برای مدیریت هر دوی آنها ضروری است.
شایان ذکر است جمعی از مدیران رسانههای استان و معاونان و مدیران و رابطان خبری هلال احمر خراسان رضوی در این نشست حضور داشتند.