حجه السلام کیمیا نژاد امام جماعت شعبه گفت: حکومت ابزاری برای خدمت به مردم است و نباید از آن به عنوان ابزاری برای قدرت بهره برد
به گزارش روابط عمومی جمعیت هلال احمر سرخس، حجه السلام شیخ محمد کیمیا نژاد امام جماعت شعبه در سخنرانی به مناسبت دهه فجر اظهار داشت: فجر انقلابی با مجاهدتها و مبارزات روشنفکران و انقلابیون کشور به ثمر نشست و رژیم استبدادی در کشور شکست خورد و پیرو آن جمهوری اسلامی ایران مطابق با آموزههای دینی برپا شد
با اشاره به چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران گفت: نسل اول انقلاب که بنیانگذاران انقلاب بودند به دوره کهنسالی رسیدهاند و نسل قابل توجهی از انقلابیون را نیز در دوران پیروزی انقلاب از دست دادیم و از این رو ضربههای زیادی از فقدان آنان به کشور وارد شد
اینکه ارزشهای اسلامی باید تثبیت و نهادینه شوند، عنوان کرد: این ارزشها باید نهادینه شوند تا نسل آینده نیز ادامه دهندهی راه باشند
انقلاب اسلامی یک حرکت فرآیندی است که باید با طی زمان مناسب و در مسیر خود به کمال و تعالی دست یابد
به بنیانهای فکری انقلاب اسلامی گفت: این انقلاب صرفا نتیجهی مجاهدتها در سال 57 نبوده است، بلکه مبارزه از نهضت مشروطه شروع شده بود و مشروط کردن قدرت و قانون اساسی از جمله رویکرد اصلی این نهضت بوده است
تشکیل پارلمان و مجلس شورا به معنای وجود محلی برای حضور مردم در مجلس، تاسیس عدالتخانه و حق دادخواهی برای مردم از دیگر محورهای نهضت مشروطه بوده است
حرکات آزادی خواهانه و ضداستبدادی، آزادی سیاسی و اجتماعی، مبارزه با تبعیض طبقاتی و اجرای احکام
وی تاکید کرد: ناسیونالیستها از یک طرف به تودهایها و مارکسیستها متصل بودند و افرادی که به دنبال برابریخواهی بودند، در این مسیر حرکت می کردنداین سه حرکت به رهبری امام خمینی (ره) در انقلاب اسلامی ایران نمود یافت و حتی توانست به نیازهای آنانی که مطالبهای از اسلام نداشتند نیز پاسخ دهد
حجه اسلام کیمیا نژادبا اشاره به کرامت انسانی در اسلام تاکید کرد: در فرهنگ اسلامی و قرآنی، انسان خلیفه خدا روی زمین است و این نکته مبنای محوری انقلاب اسلامی ایران بوده و دیگران نمیتوانند انسان را به خدمت و استثمار بگیرند
وی عنوان کرد: نفی حاکمیت غیر خدا از محورهای اصلی انقلاب ما بوده است و طبق ارزشهای اسلامی، انسان بر سرنوشت خود حاکم است. انسان حق پذیرش احکام الهی را طبق تجارب دینی خود دارد و انسان حق طلب، هر چیزی را که عادلانه مییابد، میپذیرد به این معنی که حاکمیت الهی با کرامات انسانی مناسبت دارد: رهبران و حاکمان باید شرایط ویژهای داشته باشند که رای مردم حق رهبری را به آنان اعطا میکند و پرهیزگاری، توحید، آگاهی به دین و شرایط سیاسی از جملهی آن شرایط است. حکومت به تنهایی موضوعیت ندارد. بلکه به عنوان راهی برای پیاده کردن ارزشها و اخلاق به شمار میآید
وی تصریح کرد: حکومت صرفا به معنای مجری قانون نیست. بلکه باید زمینه را برای اجرای آن مطابق با نظر مردم فراهم کند و اصل شورا در این میان از اهمیت زیادی برخوردار است
رهبر برای رای مردم ارزش قائل بوده و ساختار حکومت بر آرای عمومی مبتنی است و جمهوری بارزترین شکل حکومت مشروط است که با موازین اسلامی نیز تناسب دارد
وی با اشاره به معنی حکومت در آیات قرآن و اسلام تاکید کرد: حکومت ابزاری برای خدمت بوده و به معنای قدرت نیست و باید به عنوان امانت تلقی شود
وی افزود: اصل وحدت، صلح، مسئولیت همگانی، ممنوعیت سلطهگری و سلطه پذیری از دیگر بنیانهای فکری اسلام هستند
قانون اساسی حاکم بر کشور ما، مبانی فکری ذکر شده را در متن خود جمع کرده و جمهوری به این معنی است که کشور باید با رای مردم اداره شود
حجه السلام کیمیا نژاد با اشاره به اینکه نظر و رای مردم در جمهوری باید در راس باشد، گفت: هدایت امر و امامت امت نیز باید با رای مردم و نظر آنان اداره شود و بنیانگذار کبیر انقلاب نیز همواره بر پذیرفته شدن از سوی مردم تاکید میکردند
وی با استناد بر آیات قرآن کریم خاطرنشان کرد: مردم نیز حق هدایت رهبر خاطی را دارند و این امر امروزه و در قانون اساسی در قالب آزادی بیان و مطبوعات و همچنین تشکیل لایحه و احزاب بدون حمل سلاح بیان شده است
وی تاکید کرد: مشارکت جامع مردم در حکومت اعم از اقلیت و اکثریت از ویژگی حکومت خوب است و همزیستی مسالمت آمیز بین اقلیتهای قومی موجود در کشور ما نیز بر این اصل دلالت میکند
در دین مبین اسلام نیز به مسالمت نسبت به افراد غیرمسلمان با اخلاق حسنه و قسط و عدل توصیه شده و این اصل در حق کسانی که بر علیه اسلام توطئه و اقدام نکنند، صادق است
قانونمداری از دیگر ویژگیهای یک حکومت خوب است گفت: برخورد قانونمدار با تمامی موارد و قابل محاسبه و پیش بینی بودن قانون از ویژگی یک حکومت خوب است و همچنین حکومت باید شفاف بوده و تمامی تصرفات و خرج و دخل آن باید به مردم گزارش شود و هیچ چیز محرمانه ای در این میان نباید وجود داشته باشد
وی افزود: استمرار انقلاب با اهدافی که بنیانگذار کبیر انقلاب تعیین کردهاند ضروری است و اگر افراد داخلی برای صدمه زدن به بدنه کشور تلاش می کنند، در جهالت مطلق به سر می برند
وی تاکید کرد: انقلاب اسلامی ایران چهره های ننگین جاسوسان و دست نشانده های رژیم غاصب پهلوی را رو کرد
با استناد بر آیات قرآن کریم خاطرنشان کرد: مشارکت جامع مردم در حکومت اعم از اقلیت و اکثریت از ویژگیهای یک حکومت خوب است و همزیستی مسالمت آمیز بین اقلیت های قومی موجود در کشور ما نیز بر این اصل دلالت می کند
در دین مبین اسلام نیز به مسالمت نسبت به افراد غیر مسلمان با اخلاق حسنه و قسط و عدل توصیه شده است و این اصل در حق کسانی که بر علیه اسلام توطئه و اقدام نکنند، صادق است
قانون مداری از دیگر ویژگیهای یک حکومت خوب است، گفت: برخورد قانونمدار با تمامی موارد و قابل محاسبه و پیش بینی بودن قانون از ویژگی یک حکومت خوب است و همچنین حکومت باید شفاف بوده و تمامی تصرفات و خرج و دخل آن باید به مردم گزارش شود و هیچ چیز محرمانه ای در این میان نباید وجود داشته باشد
تدبیر و جلوگیری از حیف و میل شدن منابع نیز در یک حکومت خوب به چشم میخورد
وی تاکید کرد: نظام به معنای حکومت نبوده و بلکه به کل سیستم اطلاق میشود که مردم نیز بخشی از آن به شمار میآیند و ولایت مطلقه به معنای ولایت به نفع همه است